Topaz Overduin

Verpleeghuis in Katwijk

Liefdevolle zorg aan mensen met dementie, de ziekte van Huntington of het syndroom van Korsakov

Familie en vrienden zijn de hele dag welkom

Route & contact

Gerda, Jeanet, Leontine en René heten u van harte welkom

Topaz Overduin is een gezellig en ruim verpleeghuis, prachtig gelegen aan de rand van de duinen. Overduin is echt onderdeel van de hechte Katwijkse gemeenschap. Veel medewerkers komen uit Katwijk; het maakt de verbondenheid met bewoners extra groot. In Overduin is van alles te doen en er zijn veel voorzieningen om van te genieten. Overduin heeft kortom alles in huis om prettig te wonen en te leven, mét de zorg die u nodig heeft. U bent omringd door een vertrouwd team van medewerkers en vrijwilligers, en dus bekende gezichten. Samen met uw naasten zorgen we voor een warme, huiselijke sfeer, waar u zich gezien voelt en écht thuis bent. En waar u zoveel mogelijk uw leven leidt zoals u dat wilt. Graag tot ziens!

Let op:
Overduin is een veelgekozen locatie. We werken met een wachtlijst.

Wonen en leven in Topaz Overduin

Wonen met zorg

In Overduin woont u comfortabel met het prettige gevoel dat zorg altijd dichtbij is. Uw eigen zit-slaapkamer is echt úw plek en biedt volop privacy. Aanspraak en gezelligheid vindt u in de gemeenschappelijke huiskamers. Op veel plekken mét prachtig uitzicht op de duinen!

Activiteiten & voorzieningen

De activiteiten en voorzieningen die het leven in en rondom onze locatie leuker en aangenamer maken. Zoals het restaurant en de tuin met dierenweide en beweegtoestellen. En tal van optredens, (spel)activiteiten en uitstapjes om bij aan te schuiven. Overduin biedt daarnaast arbeidsmatige dagbesteding.

De cliëntenraad helpt mee

Topaz wil liefdevolle zorg bieden, elke dag weer. Ziet u mogelijkheden voor ons om de zorg van Overduin te verbeteren? Geef het door aan onze cliëntenraad. Dan helpt u ook mee. Samen maken we de zorg steeds beter.

De beste zorg bied je samen

Ons eigen team van experts

We hebben eigen artsen, zorgmedewerkers en behandelaren. Zij zijn gespecialiseerd in ouderen en chronisch zieken. We organiseren onze zorg in kleine teams rondom uw behoeften. Samen met naasten en vrijwilligers. Want: de beste zorg bied je samen!

Thuis voor mantelzorgers

Als mantelzorger bent u onmisbaar in het leven van uw dierbare. Óók na de verhuizing naar Overduin. We stemmen af wat u wilt blijven doen en wat wij uit handen nemen. We zijn er ook voor u. Omdat we weten hoe intensief zorgen voor een ander kan zijn.

Vrijwilligers zijn onmisbaar

Als vrijwilliger staat u dicht bij de mensen die aan onze zorg zijn toevertrouwd. Samen koffiedrinken, erop uit met de duofiets, tuinieren, de krant voorlezen of meegaan met een uitstapje: u geeft het leven van bewoners extra kleur én krijgt daar veel voor terug.

Ondersteuning thuis

We hebben binnen Overduin veel ervaring met zorg voor ouderen met dementie. Die deskundigheid zetten zetten we ook graag in voor mensen die zelfstandig wonen via:

Speciaal aan mensen met de ziekte van Huntington die thuis wonen bieden we:

Klaar voor de toekomst

Op het terrein van Overduin bouwen we een nieuwe, moderne woonvoorziening voor bewoners met de ziekte van Huntington. Ook een deel van het hoofdgebouw renoveren we grondig. Na de renovatie komen hier gemeenschappelijke voorzieningen voor alle cliënten van Overduin, zoals behandel- en activiteitenruimtes. In dit deel van het gebouw wordt ook de nieuwe kapel ondergebracht. Tussen de bestaande bouw en het nieuwbouwdeel komt een nieuw te bouwen restaurant als verbindend element. De renovatie van het hoofdgebouw is in januari 2022 gestart. Na afronding starten we in het derde kwartaal van 2022 met de nieuwbouw. We verwachten de nieuwbouw in 2024 in gebruik te kunnen nemen.

Vrienden van Topaz

De Vrienden van Topaz maken allerlei extra’s mogelijk die niet uit het reguliere zorgbudget betaald kunnen worden. Extra’s die voor bewoners ‘de kers op de taart’ zijn. De Vrienden realiseerden al diverse wensen voor Topaz Overduin. Bijvoorbeeld een duofiets, een moestuinkas, spelmaterialen en nieuwe konijnenhokken voor de dierenweide. Help meer wensen uitkomen!

"Ik voel me zeker niet in de gaten gehouden, maar ze hebben toch wel de hele dag de aandacht voor je"
Bron: ZorgkaartNederland

We zijn zo goed als u dat vindt

Elke dag doen we ons best om liefdevolle zorg te bieden. Vaak gaat dat goed. Soms ook niet. In elk geval vinden we het belangrijk om transparant te zijn over de zorg die we bieden en kunnen verbeteren. Weten hoe Topaz Overduin wordt beoordeeld?

Meer informatie

Bent u nieuw en wilt u meer weten over de locatie, de mogelijkheden voor uzelf of uw naaste of een rondleiding aanvragen? De medewerkers van ons Cliënt Service Bureau helpen u graag verder.

Contact met locatie

Bent u al bekend binnen Overduin? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met uw contactpersoon (de eerstverantwoordelijke verzorgende) of de afdeling waar uw dierbare woont. U kunt ook het algemene nummer van Overduin bellen:

Veelgestelde vragen

Is er een wachtlijst voor Overduin?

De geschatte wachttijd is tussen de 1 en 3 maanden. Dit betreft de wachtlijst voor langdurig verblijf.

Informeer bij het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz naar de meest actuele wachttijd en eventueel naar de mogelijkheden voor dagbesteding, verpleeghuiszorg thuis via Volledig Pakket Thuis of verblijf in een van onze andere locaties.

Hoe vraag ik wonen met zorg aan?

U vraagt wonen met zorg aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). De zorgadviseurs van het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz helpen u hier graag bij.

Hoe wordt wonen met zorg vergoed?

De zorg die u krijgt als u bij ons woont, wordt vergoed via de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt hiervoor een eigen bijdrage via het CAK. De hoogte van uw eigen bijdrage berekent u op www.hetcak.nl. Of vraag de zorgadviseurs van het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz om hulp.

Wanneer kan ik op bezoek komen?

Wij hanteren geen bezoektijden. Familie, vrienden en kennissen zijn de hele dag welkom. We verzoeken u vriendelijk om rekening te houden met ingeplande zorg-/behandelmomenten.

Kan ik gratis parkeren bij Overduin?

Ja, Topaz Overduin heeft 2 parkeerterreinen: 1 op het plein bij de hoofdingang en 1 grenzend aan de Nachtegaallaan. Op het parkeerterrein bij de hoofdingang is een aantal plaatsen gereserveerd voor bezoekers. Hier zijn ook enkele invalidenparkeerplaatsen. Er is tevens voldoende gratis parkeergelegenheid in de nabijheid van Topaz Overduin.
Let op: in verband met bouwwerkzaamheden is er tijdelijk minder parkeerruimte beschikbaar.

Kan ik als niet-bewoner ook gebruikmaken van voorzieningen?

Ook als u thuis woont, is Topaz er voor u. Onze fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist en andere behandelaren kunnen u zo nodig thuis behandelen.

Bovendien bent u van harte welkom bij onze Topaz-locaties. Wanneer u gebruik wilt maken van onze kapper, pedicure of ons sfeervolle restaurant, loopt u gewoon bij ons binnen. De receptioniste bij de ontvangstbalie wijst u de weg. Voor deelname aan onze ontmoetingscentra, heeft u eerst een indicatie nodig.

Heeft u vragen?

Zijn er nog bijkomende kosten als ik bij Topaz kom wonen?

Ja, bepaalde aanvullende producten en diensten vallen niet onder de Wet langdurige zorg (Wlz), zoals waskosten, borrelbijdragen, telefoon/tv aansluiting. U bent uiteraard geheel vrij in uw keuze deze wel of niet af te nemen. Zodra u bij ons komt wonen, krijgt u informatie over de producten en diensten die u extra kunt afnemen en de kosten die wij daarvoor in rekening brengen.

Heeft u vragen?

Moet ik tijdens mijn verblijf bij Topaz een geldig id hebben?

Ja, in Nederland is het verplicht een geldig legitimatiebewijs te kunnen tonen. Bij de start van uw verblijf vragen we tijdens het intakegesprek naar uw identiteitsbewijs. Heeft u geen (geldig) identiteitsbewijs en kunt u niet meer zelfstandig naar de gemeente? Dan kan er een afspraak met een fotograaf en een medewerker van het gemeentehuis gemaakt worden in de Topaz-locatie.

Hoe kan ik vrijwilliger worden?

Wil je jouw talenten en vaardigheden op een andere manier inzetten voor het welzijn van bewoners en cliënten? We staan open voor je ideeën.

Hoe kan ik de cliëntenraad versterken?
Waar kan ik terecht als ik een andere vraag heb?

Nieuws

16 maart HD Café over ervaringsverhalen

Woensdag 16 maart organiseren we weer een HD Café. Dit keer staan ervaringsverhalen over de ziekte van …

Lees verder

Topaz en KBM tekenen overeenkomst bouwproject Overduin

Na een periode van intensief overleggen, zijn Topaz en de Katwijkse bouwonderneming KBM tot een overeenkomst …

Lees verder

Mooie complimenten bij verlengen HKZ-certificaat

Dinsdag 14 en woensdag 15 september vond de jaarlijkse externe audit plaats voor het HKZ-certificaat. We zijn …

Lees verder

Meer berichten

Het hele leven telt

Bent u cliënt bij ons, dan kijken we verder dan uw medische situatie. We weten dat u een rijk leven achter de rug heeft met vrienden, familie, werk, hobby's, passies en uiteenlopende gebeurtenissen en ervaringen. We willen u graag beter leren kennen, want alleen dan zijn we in staat de zorg en ondersteuning te bieden die bij ú past. En daarmee de glimlach op uw gezicht te toveren waar we het allemaal voor doen. Ons motto luidt dan ook: het hele leven telt.