Ga direct naar de inhoud, het hoofdmenu, het servicemenu of het zoekveld.

Het coronavirus: de Topaz huizen zijn gesloten voor bezoek

 

28 maart 2020, Topaz Bericht zaterdag 28 maart

Topaz volgt het advies van het RIVM en de Rijksoverheid. Dat betekent dat we tot in ieder geval 6 april aanstaande maatregelen nemen om te voorkomen dat het coronavirus zich onder bewoners en medewerkers verspreidt. 

Bezoek niet toegestaan

Op 19 maart maakte het kabinet bekend dat bezoek aan bewoners in verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen in de ouderenzorg niet meer is toegestaan. Deze maatregel dient om de kwetsbare bewoners van de verpleeg- en verzorgingshuizen en de medewerkers te beschermen tegen het coronavirus. Het is een ingrijpend besluit, voor de bewoners en voor u als naaste familie of vriend. Een uitzondering op dit verbod wordt gemaakt voor bewoners in de stervensfase. 

Klik hier voor een overzicht van vragen en antwoorden over de bezoekregeling binnen verpleeghuizen, samengesteld door Actiz, branchevereniging van zorgorganisaties.

Inzameling bloemen, presentjes en wasgoed buiten de locaties 

Het is niet meer toegestaan om fysiek een locatie te betreden. Dit geldt ook voor het afgeven van attenties voor de bewoners. Denk aan post, een pakketje, bos bloemen of de was (als die door de familie zelf wordt verzorgd). Wij vragen om uw medewerking en begrip in het belang van de bewoners en onze medewerkers.

  • Brieven, kaarten, pakketjes en bloemen kunt u per post versturen of bij de locatie achterlaten in een speciaal hiervoor bestemde kar aan de voorkant van de locatie. Een pakketje graag in een afgesloten plastic zak. Vermeld duidelijk de naam, afdeling en kamernummer van de bewoner. Onze medewerkers zorgen ervoor dat het pakketje goed terechtkomt.
  • Halen en terugbrengen van de was (als u die zelf verzorgt voor uw naaste)
    Bent u gewend om zelf de was van uw naaste te doen? U kunt dit gewoon blijven doen. Wel hebben we de procedure iets aangepast. Voor de locatie staat vanaf nu een speciale kar voor vuil en schoon wasgoed:
    • Het vuile wasgoed ligt in een waszak voorzien van de naam van uw naaste voor u klaar op een speciale waskar aan de voorkant van de locatie. Bij de vuile was krijgt u een wastas mee voor de schone was.
    • U brengt de schone was en de zak van de vuile was terug in de wastas voor de schone was, voorzien van naam, afdeling en kamernummer van uw naaste. Deze legt u in de daarvoor bestemde kar. Onze medewerkers zorgen ervoor dat de was bij uw naaste terechtkomt.
    • De locatie zal u zelf informeren over de dagen en tijden dat u de was kunt ophalen en terugbrengen.

Let op: we verzoeken u dringend om geen gebruik te maken van deze mogelijkheden om was, post of pakketjes te bezorgen als u zelf luchtwegklachten en/of verhoging heeft.


Aanvullende maatregelen voor bewoners

Voor bewoners gelden waar mogelijk dezelfde richtlijnen van de RIVM en Rijksoverheid als voor iedereen in Nederland. Hierbij beschouwen we een groep cliënten als een familie/ gezin. Dat betekent onder andere dat:

  • Kleinschalige activiteiten zoveel mogelijk plaatsvinden op de afdeling of in de huiskamer.
  • We waar mogelijk ook bij bewoners de 1.5 meter afstand in acht houden.
  • Bewoners in de eigen tuin of het balkon naar buiten gaan, maar niet van het terrein af mogen.


Veel bijzondere initiatieven

Onze medewerkers in de huizen en de bewoners worden vrijwel dagelijks verrast met allerlei bijzondere initiatieven van ondernemers in de regio en buurtbewoners of familieleden. Zo zijn er volop bloemen uitgedeeld, heel veel kaarten gestuurd, worden ze verrast met doosjes bonbons, pizza’s, patat, gebak, tijdschriften en puzzelboekjes, optredens op afstand. Teveel om op te noemen. Dat is hartverwarmend! Onze dank daarvoor!

Daarnaast organiseren de activiteitenbegeleiders op de locaties zelf ook allerlei leuke activiteiten. Samen naar muziek luisteren op YouTube of een liveoptreden op Facebook bijwonen. Ook hebben we verschillende spellen, zoals de Braintrainer en mens-erger-je-niet, die we met de bewoners spelen. Een spontane high tea, lekker pannenkoeken bakken of gewoon even een frisse neus halen op het eigen terras of balkon. De medewerkers van de Ontmoetingscentra die nu tijdelijk gesloten zijn, ondersteunen hierbij. Alles om ervoor te zorgen dat de bewoners zo min mogelijk meekrijgen van de strenge maatregelen vanwege het coronavirus.


Beeldbellen

Wij vragen naasten om op een andere manier contact te leggen met bewoners. In alle huizen beschikt elke afdeling sinds vrijdag 20 maart jl. over een smartphone met WhatsApp. De medewerkers zullen contact opnemen met de familie om afspraken te maken voor het videobellen. Naast videobellen is het ook mogelijk om foto’s van de bewoners naar hun familie sturen, als dat gewenst is. 

Ontmoetingscentra en dagbehandeling Huntington gesloten

Topaz heeft alle Ontmoetingscentra en de dagbehandeling Huntington met ingang van dinsdag 17 maart tot en met maandag 6 april gesloten. Er is regelmatig telefonisch contact vanuit het Ontmoetingscentrum met de cliënten en hun mantelzorger om knelpunten te bespreken en mee te denken over mogelijke oplossingen.

Alleen medisch noodzakelijke behandeling aan huis

Topaz stopt in ieder geval tot en met maandag 6 april met behandeling van cliënten aan huis door onze medewerkers van de Behandelpraktijk, met uitzondering van medisch noodzakelijk handelen. Het is nu niet verstandig dat onze medewerkers bij veel verschillende cliënten aan huis komen. Het risico op besmetting van kwetsbare cliënten is te groot.

Restaurants Topaz locaties gesloten

Topaz heeft alle restaurants in haar locaties in ieder geval tot 6 april gesloten om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Voor cliënten van Topaz Foreschate, Munnekeweij en Revitel zijn aparte maatregelen genomen. 

Vrijwilligers blijven thuis 

Aan alle vrijwilligers van Topaz is gevraagd om tot en met 6 april thuis te blijven. Het is nu niet verstandig dat
vrijwilligers in contact met kwetsbare cliënten komen. Het risico op besmetting vinden wij te groot.

 

Dit doet Topaz verder:

  • Topaz volgt de richtlijn van het RIVM rondom het risico op Corona besmetting. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van het RIVM: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden. Er vinden regelmatig updates plaats, soms zelfs dagelijks.
  • Alle medewerkers van Topaz zijn geïnformeerd over de actuele richtlijnen en instructies van het RIVM en de GGD.
  • Alle evenementen, activiteiten, bijeenkomsten en scholingen zijn in ieder geval tot 6 april geannuleerd.
  • Alle medewerkers (van ondersteunende diensten) die kunnen, is gevraagd om thuis te werken en noodzakelijke overleggen telefonisch te doen.
  • Er is een speciaal team dat alle nieuwe ontwikkelingen rondom het coronavirus in de gaten houdt. Zij hebben dagelijks overleg. Indien er ontwikkelingen zijn die voor Topaz van belang zijn, publiceren zij deze informatie aan alle betrokkenen.
 
Deze website maakt gebruik van cookies

Ook Topaz maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Wij bieden u de keuze om zelf te beslissen welke cookies u toelaat. Klik op 'Akkoord' als u alle cookies accepteert of klik op 'Aanpassen' voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies onze website plaatst.

Ook Topaz maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Wij bieden u de keuze om zelf te beslissen welke cookies u toelaat. Klik op 'Akkoord' als u alle cookies accepteert of klik op 'Aanpassen' voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies onze website plaatst.