Ga direct naar de inhoud, het hoofdmenu, het servicemenu of het zoekveld.

Het coronavirus: maatregelen binnen Topaz en antwoord op veelgestelde vragen

 

20 mei 2020, Topaz Bericht woensdag 20 mei

U heeft waarschijnlijk net als wij dinsdagavond 19 mei de persconferentie bekeken. Minister Hugo de Jonge kwam hierin met het goede nieuws dat vanaf 25 mei de locaties die daar klaar voor zijn en die voldoen aan de voorwaarden voorzichtig open mogen voor bezoek. Momenteel maken de locaties plannen voor het beperkt toelaten van bezoek. Dit is echter maatwerk en vraagt nog even tijd. De teamleiders van de locatie zullen u informeren wanneer en hoe de bezoekregeling kan starten op de locatie van uw dierbare.

Ervaring uit pilotlocatie Lakenhof

Maandag 11 mei zijn we in Topaz Lakenhof al gestart met het voorzichtig toelaten van bezoek. Alle bewoners hebben daar inmiddels al 1x bezoek ontvangen en een deel van hen deze week voor de tweede keer. De reacties zijn heel positief en het loopt goed. In Lakenhof gaan we nog even door met deze aanpak voor we de bezoekregeling in kleine stapjes verder kunnen verruimen.

De aanpak en tips van Topaz Lakenhof zijn gedeeld met alle andere Topaz locaties. Daarmee gaan de teamleiders zorg en facilitair met elkaar aan de slag om ook daar persoonlijk bezoek mogelijk te maken. Dit is uiteraard maatwerk; elke locatie is immers anders ingericht, de aantallen bewoners verschillen per locatie  en er wonen verschillende cliëntgroepen. We willen dit net zo zorgvuldig aanpakken als dat we dat in Lakenhof hebben gedaan. Uiteraard doen we ons uiterste best om dit zo snel mogelijk te regelen. Maar het vraagt dus nog even tijd. De teamleiders van de locatie zullen u informeren wanneer en hoe de bezoekregeling kan starten op de locatie van uw dierbare. 

Babbelruimtes

De afgelopen weken is hard gewerkt om op iedere Topaz locatie een zogenoemde ‘babbelruimte’ te realiseren. Hier is in overleg met de leden van de centrale cliëntenraad van Topaz voor gekozen. De eerste contactpersonen hebben hierover een brief ontvangen vanuit de locaties. 
Over de babbelruimtes horen en zien we goede en enthousiaste berichten!

 

Veelgestelde vragen

Op deze pagina geven we antwoord op veelgestelde vragen over het beleid binnen Topaz als er sprake is van een besmetting, beschermende middelen en wat we doen om verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. 


Overzicht belangrijkste maatregelen binnen Topaz:

Bezoek niet toegestaan

Dinsdag 19 mei maakte het kabinet bekend dat de locaties die daar klaar voor zijn en die voldoen aan de voorwaarden voorzichtig open mogen voor bezoek per 25 mei. Momenteel maken de locaties plannen voor het beperkt toelaten van bezoek. Dit is echter maatwerk en vraagt nog even tijd. De teamleiders van de locatie zullen u informeren wanneer en hoe de bezoekregeling kan starten op de locatie van uw dierbare.

Klik hier voor een overzicht van vragen en antwoorden over de bezoekregeling binnen verpleeghuizen, samengesteld door Actiz, branchevereniging van zorgorganisaties.

Wat kan en mag wel?

  • Beeldbellen.
  • Zwaaien voor het raam (niet met teveel mensen voor het raam staan), waar mogelijk vanaf de openbare weg. De tuin is in principe gereserveerd voor gebruik door de bewoners of om bijvoorbeeld optredens te kunnen bekijken. De veiligheid van de bewoners staat hierbij uiteraard voorop.
  • Kaarten, brieven en pakketjes sturen.
  • Op bezoek in de 'Babbelruimte' volgens afspraak.

We onderzoeken op dit moment alternatieve manieren voor bezoek. Daarbij kijken we uiteraard goed naar de mogelijkheden per locatie. Zodra hier meer over bekend is, informeren we u.
 

Inzameling bloemen, presentjes en wasgoed buiten de locaties 

Het is niet meer toegestaan om fysiek een locatie te betreden. Dit geldt ook voor het afgeven van attenties voor de bewoners. Denk aan post, een pakketje, bos bloemen of de was (als die door de familie zelf wordt verzorgd). Wij vragen om uw medewerking en begrip in het belang van de bewoners en onze medewerkers.

  • Brieven, kaarten, pakketjes en bloemen kunt u per post versturen of bij de locatie achterlaten in een speciaal hiervoor bestemde kar aan de voorkant van de locatie. Een pakketje graag in een afgesloten plastic zak. Vermeld duidelijk de naam, afdeling en kamernummer van de bewoner. Onze medewerkers zorgen ervoor dat het pakketje goed terechtkomt.
  • Halen en terugbrengen van de was (als u die zelf verzorgt voor uw naaste)
    Bent u gewend om zelf de was van uw naaste te doen? U kunt dit gewoon blijven doen. Wel hebben we de procedure iets aangepast. Voor de locatie staat vanaf nu een speciale kar voor vuil en schoon wasgoed:
    • Het vuile wasgoed ligt in een waszak voorzien van de naam van uw naaste voor u klaar op een speciale waskar aan de voorkant van de locatie. Bij de vuile was krijgt u een wastas mee voor de schone was.
    • U brengt de schone was en de zak van de vuile was terug in de wastas voor de schone was, voorzien van naam, afdeling en kamernummer van uw naaste. Deze legt u in de daarvoor bestemde kar. Onze medewerkers zorgen ervoor dat de was bij uw naaste terechtkomt.
    • De locatie zal u zelf informeren over de dagen en tijden dat u de was kunt ophalen en terugbrengen.

Let op: we verzoeken u dringend om geen gebruik te maken van deze mogelijkheden om was, post of pakketjes te bezorgen als u zelf luchtwegklachten en/of verhoging heeft.


Aanvullende maatregelen voor bewoners

Voor bewoners gelden waar mogelijk dezelfde richtlijnen van de RIVM en Rijksoverheid als voor iedereen in Nederland. Hierbij beschouwen we een groep cliënten als een familie/ gezin. Dat betekent onder andere dat:

  • Kleinschalige activiteiten zoveel mogelijk plaatsvinden op de afdeling of in de huiskamer.
  • We waar mogelijk ook bij bewoners de 1.5 meter afstand in acht houden.
  • Bewoners in de eigen tuin of het balkon naar buiten gaan, maar niet van het terrein af mogen.


Veel bijzondere initiatieven

Onze medewerkers in de huizen en de bewoners worden vrijwel dagelijks verrast met allerlei bijzondere initiatieven van ondernemers in de regio en buurtbewoners of familieleden. Zo zijn er volop bloemen uitgedeeld, heel veel kaarten gestuurd, worden ze verrast met doosjes bonbons, pizza’s, patat, gebak, tijdschriften en puzzelboekjes, optredens op afstand. Teveel om op te noemen. Dat is hartverwarmend! Onze dank daarvoor!

Daarnaast organiseren de activiteitenbegeleiders op de locaties zelf ook allerlei leuke activiteiten. Samen naar muziek luisteren op YouTube of een liveoptreden op Facebook bijwonen. Ook hebben we verschillende spellen, zoals de Braintrainer en mens-erger-je-niet, die we met de bewoners spelen. Een spontane high tea, lekker pannenkoeken bakken of gewoon even een frisse neus halen op het eigen terras of balkon. De medewerkers van de Ontmoetingscentra die nu tijdelijk gesloten zijn, ondersteunen hierbij. Alles om ervoor te zorgen dat de bewoners zo min mogelijk meekrijgen van de strenge maatregelen vanwege het coronavirus.


Beeldbellen

Wij vragen naasten om op een andere manier contact te leggen met bewoners. In alle huizen beschikt elke afdeling sinds vrijdag 20 maart jl. over een smartphone met WhatsApp. De medewerkers zullen contact opnemen met de familie om afspraken te maken voor het videobellen. Naast videobellen is het ook mogelijk om foto’s van de bewoners naar hun familie sturen, als dat gewenst is. 

Ontmoetingscentra en dagbehandeling Huntington gesloten

Topaz heeft alle Ontmoetingscentra en de dagbehandeling Huntington met ingang van dinsdag 17 maart gesloten. Op dinsdag 19 mei maakte het kabinet bekend dat de dagbesteding vanaf 1 juni weer voorzichtig opgestart mag worden. Topaz wil voorzichtig het ontmoetingscentrum weer openen, maar dat zal anders zijn dan voorheen.

Bezoekers van de Ontmoetingscentra worden per brief geïnformeerd over de maatregelen en afspraken. Tevens nemen de medewerkers van het Ontmoetingscentra contact op wanneer bezoek aan het Ontmoetingscentrum weer mogelijk is. 

Alleen medisch noodzakelijke behandeling aan huis

Vanaf maandag 25 mei start Topaz weer geleidelijk met het opstarten van behandeling aan huis. De behandelaren komen alleen wanneer de cliënt geen klachten heeft (koorts, verkoudheid en hoesten). De algemene hygiënemaatregelen blijven ten alle tijden van kracht. 

Restaurants Topaz locaties gesloten

Topaz heeft alle restaurants in haar locaties voorlopig gesloten om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Voor cliënten van Topaz Foreschate, Munnekeweij en Revitel zijn aparte maatregelen genomen. 

Vrijwilligers blijven thuis 

Aan alle vrijwilligers van Topaz is gevraagd om voorlopig thuis te blijven. Het is nu niet verstandig dat
vrijwilligers in contact met kwetsbare cliënten komen. Het risico op besmetting vinden wij te groot.

 

Dit doet Topaz verder:

  • Topaz volgt de richtlijn van het RIVM rondom het risico op Corona besmetting. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van het RIVM: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden. Er vinden regelmatig updates plaats, soms zelfs dagelijks.
  • Alle medewerkers van Topaz zijn geïnformeerd over de actuele richtlijnen en instructies van het RIVM en de GGD.
  • Alle evenementen, activiteiten, bijeenkomsten en scholingen zijn in ieder geval tot 20 mei geannuleerd.
  • Alle medewerkers (van ondersteunende diensten) die kunnen, is gevraagd om thuis te werken en noodzakelijke overleggen telefonisch te doen.
  • Er is een speciaal team dat alle nieuwe ontwikkelingen rondom het coronavirus in de gaten houdt. Zij hebben dagelijks overleg. Indien er ontwikkelingen zijn die voor Topaz van belang zijn, publiceren zij deze informatie aan alle betrokkenen.

Serie: kijkje van binnenuit Topaz

Eva van Zelm spreekt collega’s over hoe het nu met ze gaat. Onze Topaz helden delen hun verhalen over het werken tijdens de coronacrisis. Hieronder staan de verschillende verhalen. 

OGEN OP DE BRAND, HOOFD KOEL, RUG RECHT EN LET OP JE KOERS

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

‘CRISIS? M’N HELE LEVEN IS EEN CRISIS, AL DOENDE LEERT MEN’

 
Deze website maakt gebruik van cookies

Ook Topaz maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Wij bieden u de keuze om zelf te beslissen welke cookies u toelaat. Klik op 'Akkoord' als u alle cookies accepteert of klik op 'Aanpassen' voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies onze website plaatst.

Ook Topaz maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Wij bieden u de keuze om zelf te beslissen welke cookies u toelaat. Klik op 'Akkoord' als u alle cookies accepteert of klik op 'Aanpassen' voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies onze website plaatst.