Topaz Zuydtwijck

Verpleeghuis in Leiden

Liefdevolle zorg aan mensen met dementie

Familie en vrienden zijn de hele dag welkom.
LET OP: Vanaf 10 oktober 2023 wordt betaald parkeren in de wijk ingevoerd. Meer informatie vindt u op Leiden.nl.

Route & contact

Karin en Fleur heten u van harte welkom

Topaz Zuydtwijck is een gezellig en ruim verpleeghuis voor mensen met dementie. Ook mensen die naast dementie moeilijk begrijpbaar gedrag hebben ontwikkeld, zijn in Zuydtwijck in deskundige handen. Er is van alles te doen in Zuydtwijck en er zijn volop voorzieningen om van te genieten. Zuydtwijck heeft kortom alles in huis om prettig te wonen en te leven, mét de zorg die u nodig heeft. U bent omringd door een vertrouwd team medewerkers en vrijwilligers, en dus bekende gezichten. Samen met uw naasten zorgen we voor een warme, huiselijke sfeer, waar u zich gezien voelt en écht thuis bent. En waar u zoveel mogelijk uw leven leidt zoals u dat wilt. Graag tot ziens!

Let op: Zuydtwijck is een veelgekozen locatie. We werken met een wachtlijst.

Wonen en leven in Topaz Zuydtwijck

Wonen met zorg

In Zuydtwijck woont u comfortabel met het prettige gevoel dat zorg altijd dichtbij is. Uw eigen zit-slaapkamer is echt úw plek en biedt volop privacy. Aanspraak en gezelligheid vindt u in de gemeenschappelijke huiskamers.

Activiteiten & voorzieningen

De activiteiten en voorzieningen die het leven in en rondom onze locatie leuker en aangenamer maken. Zoals de binnentuin, beweegruimte en kookstudio. En tal van optredens en activiteiten om bij aan te schuiven.

De cliëntenraad helpt mee

Topaz wil liefdevolle zorg bieden, elke dag weer. Ziet u mogelijkheden voor ons om de zorg van Zuydtwijck te verbeteren? Geef het door aan onze cliëntenraad. Dan helpt u ook mee. Samen maken we de zorg steeds beter.

De beste zorg bied je samen

Ons eigen team van experts

We hebben eigen artsen, zorgmedewerkers en behandelaren. Zij zijn gespecialiseerd in ouderen en chronisch zieken. We organiseren onze zorg in kleine teams rondom uw behoeften. Samen met naasten en vrijwilligers. Want: de beste zorg bied je samen!

Thuis voor mantelzorgers

Als mantelzorger bent u onmisbaar in het leven van uw dierbare, óók na de verhuizing naar Zuydtwijck. We stemmen af wat u wilt blijven doen en wat wij uit handen nemen. We zijn er ook voor u. Omdat we weten hoe intensief zorgen voor een ander kan zijn.

Vrijwilligers zijn onmisbaar

Als vrijwilliger staat u dicht bij de mensen die aan onze zorg zijn toevertrouwd. Samen koffiedrinken, erop uit met de duofiets, tuinieren, de krant voorlezen of meegaan met een uitstapje: u geeft het leven van bewoners extra kleur én krijgt daar veel voor terug.

Ondersteuning thuis

Onze deskundigheid op het gebied van zorg voor ouderen en chronisch zieken zetten we ook graag in voor mensen die zelfstandig wonen via:

Vrienden van Zuydtwijck

De Vrienden van Zuydtwijck maken allerlei extra’s mogelijk die niet uit het reguliere zorgbudget betaald kunnen worden. Extra’s die voor bewoners ‘de kers op de taart’ zijn. De Vrienden realiseerden al diverse wensen voor Topaz Zuydtwijck. Bijvoorbeeld fleurige plantenbakken, een pizzaoven, een rolstoelbus en rondvaartboot. Help meer wensen uitkomen!


"Ik ben zeer tevreden over hoe mijn vader is opgevangen en hoe ze met hem omgaan"
Bron: ZorgkaartNederland

We zijn zo goed als u dat vindt

Elke dag doen we ons best om liefdevolle zorg te bieden. Vaak gaat dat goed. Soms ook niet. In elk geval vinden we het belangrijk om transparant te zijn over de zorg die we bieden en kunnen verbeteren. Weten hoe Topaz Zuydtwijck wordt beoordeeld?

Meer informatie

Bent u nieuw en wilt u meer weten over de locatie, de mogelijkheden voor uzelf of uw naaste of een rondleiding aanvragen? De medewerkers van ons Cliënt Service Bureau helpen u graag verder.

Contact met locatie

Bent u al bekend binnen Zuydtwijck? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met uw contactpersoon (de eerstverantwoordelijke verzorgende) of de afdeling waar uw dierbare woont. U kunt ook het algemene nummer van Zuydtwijck bellen:

Veelgestelde vragen

Is er een wachtlijst voor Zuydtwijck?

De geschatte wachttijd is tussen de 1 en 3 maanden. Dit betreft de wachtlijst voor langdurig verblijf.

Informeer bij het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz naar de meest actuele wachttijd en eventueel naar de mogelijkheden voor dagbesteding, verpleeghuiszorg thuis via Volledig Pakket Thuis of verblijf in een van onze andere locaties.

Hoe vraag ik wonen met zorg aan?

U vraagt wonen met zorg aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). De zorgadviseurs van het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz helpen u hier graag bij.

Hoe wordt wonen met zorg vergoed?

De zorg die u krijgt als u bij ons woont, wordt vergoed via de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt hiervoor een eigen bijdrage via het CAK. De hoogte van uw eigen bijdrage berekent u op www.hetcak.nl. Of vraag de zorgadviseurs van het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz om hulp.

Wanneer kan ik op bezoek komen?

Wij hanteren geen bezoektijden. Familie, vrienden en kennissen zijn de hele dag welkom. We verzoeken u vriendelijk om rekening te houden met ingeplande zorg-/behandelmomenten.

Kan ik gratis parkeren bij Zuydtwijck?

Nee, rondom Topaz Zuydtwijck kunt u van 09.00 tot 19.30 uur op maandag tot en met vrijdag alleen betaald parkeren. 's Avonds na 19.30 uur en in het weekend is parkeren gratis.

Kan ik als niet-bewoner ook gebruikmaken van voorzieningen?

Ook als u thuis woont, is Topaz er voor u. Onze fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist en andere behandelaren kunnen u zo nodig thuis behandelen.

Bovendien bent u van harte welkom bij onze Topaz-locaties. Wanneer u gebruik wilt maken van onze kapper, pedicure of ons sfeervolle restaurant, loopt u gewoon bij ons binnen. De receptioniste bij de ontvangstbalie wijst u de weg. Voor deelname aan onze ontmoetingscentra, heeft u eerst een indicatie nodig.

Heeft u vragen?

Zijn er nog bijkomende kosten als ik bij Topaz kom wonen?

Ja, bepaalde aanvullende producten en diensten vallen niet onder de Wet langdurige zorg (Wlz), zoals waskosten en telefoon/tv aansluiting. U bent uiteraard geheel vrij in uw keuze deze wel of niet af te nemen. Zodra u bij ons komt wonen, krijgt u informatie over de producten en diensten die u extra kunt afnemen en de kosten die wij daarvoor in rekening brengen.

Heeft u vragen?

Moet ik tijdens mijn verblijf bij Topaz een geldig id hebben?

Ja, in Nederland is het verplicht een geldig legitimatiebewijs te kunnen tonen. Bij de start van uw verblijf vragen we tijdens het intakegesprek naar uw identiteitsbewijs. Heeft u geen (geldig) identiteitsbewijs en kunt u niet meer zelfstandig naar de gemeente? Dan kan er een afspraak met een fotograaf en een medewerker van het gemeentehuis gemaakt worden in de Topaz-locatie.

Hoe kan ik vrijwilliger worden?

Wil je jouw talenten en vaardigheden op een andere manier inzetten voor het welzijn van bewoners en cliënten? We staan open voor je ideeën.

Hoe kan ik de cliëntenraad versterken?
Waar kan ik terecht als ik een andere vraag heb?

Waarom Topaz

Bent u cliënt bij ons, dan kijken we verder dan uw medische situatie. We weten dat u een rijk leven achter de rug heeft met vrienden, familie, werk, hobby's, passies en uiteenlopende gebeurtenissen en ervaringen. We willen u graag beter leren kennen, want alleen dan zijn we in staat de zorg en ondersteuning te bieden die bij ú past. En daarmee de glimlach op uw gezicht te toveren waar we het allemaal voor doen. Ons motto luidt dan ook: het hele leven telt.