Topaz Overrhyn

Woonzorgcentrum met specialistische zorg in Leiden

Liefdevolle zorg aan mensen met dementie of chronische lichamelijke beperkingen

Familie en vrienden zijn de hele dag welkom.
LET OP: betaald parkeren in de wijk. Meer informatie vindt u op Leiden.nl-parkeren.

Vanaf 1 januari 2025 gelden er veranderingen in de parkeerzone waar Topaz Overrhyn zich bevindt, zie Leiden.nl-zone b vanaf 2025.

Route & contact

Wij heten u van harte welkom

Topaz Overrhyn is een gemoedelijk, gastvrij woonzorgcentrum met een warme sfeer. Overrhyn heeft veel voorzieningen en er is van alles te doen. Zoals wandelen in de grote tuin of genieten van een hapje en drankje in het sfeervolle restaurant. U bent omringd door een vertrouwd team medewerkers en vrijwilligers, en dus bekende gezichten. Samen met uw naasten zorgen we voor een warme, huiselijke sfeer, waar u zich gezien voelt én echt thuis bent. En waar u zoveel mogelijk uw leven leidt zoals u dat wilt.

Let op: Overrhyn is een veelgekozen locatie. We werken met een wachtlijst.

Wonen en leven in Topaz Overrhyn

Wonen met zorg

In Overrhyn woont u comfortabel met het prettige gevoel dat zorg altijd dichtbij is. Uw eigen zit-slaapkamer is echt úw plek en biedt volop privacy. Aanspraak en gezelligheid vindt u in de gemeenschappelijke huiskamers.

Activiteiten & voorzieningen

De activiteiten en voorzieningen die het leven in en rondom onze locatie leuker en aangenamer maken. Zoals ontmoetingsruimte het Hofje en de islamitische gebedsruimte. En tal van optredens en activiteiten om bij aan te schuiven.

De cliëntenraad helpt mee

Topaz wil liefdevolle zorg bieden, elke dag weer. Ziet u mogelijkheden voor ons om de zorg van Overrhyn te verbeteren? Geef het door aan onze cliëntenraad. Dan helpt u ook mee. Samen maken we de zorg steeds beter.

De beste zorg bied je samen

Ons eigen team van experts

We hebben eigen artsen, zorgmedewerkers en behandelaren. Zij zijn gespecialiseerd in ouderen en chronisch zieken. We organiseren onze zorg in kleine teams rondom uw behoeften. Samen met naasten en vrijwilligers. De beste zorg bied je samen!

Thuis voor mantelzorgers

Als mantelzorger bent u onmisbaar in het leven van uw dierbare, óók na de verhuizing naar Overrhyn. We stemmen af wat u wilt blijven doen en wat wij uit handen nemen. We zijn er ook voor u. Omdat we weten hoe intensief zorgen voor een ander kan zijn.

Vrijwilligers zijn onmisbaar

Als vrijwilliger staat u dicht bij de mensen die aan onze zorg zijn toevertrouwd. Samen koffiedrinken, erop uit met de duofiets, tuinieren of meegaan met een uitstapje: u geeft het leven van bewoners extra kleur én krijgt daar veel voor terug.

Ondersteuning thuis

Onze deskundigheid op het gebied van zorg voor ouderen en chronisch zieken zetten we ook graag in voor mensen die zelfstandig wonen via:

Vrienden van Topaz

De Vrienden van Topaz maken allerlei extra’s mogelijk die niet uit het reguliere zorgbudget betaald kunnen worden. Extra’s die voor bewoners ‘de kers op de taart’ zijn. De Vrienden realiseerden al diverse wensen voor Topaz Overrhyn. Bijvoorbeeld een duofiets en fleurige zomerbloeiers op de balkons. Help meer wensen uitkomen!


"Ik ben hier gelukkig en met veel zorg, aandacht en liefde omringd"
Bron: ZorgkaartNederland

We zijn zo goed als u dat vindt

Elke dag doen we ons best om liefdevolle zorg te bieden. Vaak gaat dat goed. Soms ook niet. In elk geval vinden we het belangrijk om transparant te zijn over de zorg die we bieden en kunnen verbeteren. Weten hoe Topaz Overrhyn wordt beoordeeld?

Duurzaam vervoer van en naar de locatie

Fiets

Route vanaf station Leiden Centraal naar Overrhyn, duur 6 minuten: routeplanner.fietsersbond.nl
Bezoekers kunnen hun fietsen plaatsen in de fietsenstalling buiten.

Bus

Raadpleeg 9292.nl voor de routes: Reisplanner OV
• Bushalte Kooiplein
Bus 365 Richting Schiphol Airport
Bus 365 Richting Leiden Centraal
Bus 410 Richting Leiden Centraal
Bus 410 Richting Leiderdorp Ziekenhuis
• Bushalte Surinamestraat
Bus 56 Richting Leiden Centraal
Bus 56 Richting Leimuiden
Bus 6 Richting Leiden Centraal
Bus 6 Richting Leiderdorp Leyhof

Auto

Overrhyn bevindt zich in parkeerzone B2.
Raadpleeg de website van de gemeente Leiden voor parkeertarieven.

Meer informatie

Bent u nieuw en wilt u meer weten over de locatie, de mogelijkheden voor uzelf of uw naaste of een rondleiding aanvragen? De medewerkers van ons Cliënt Service Bureau helpen u graag verder.

Contact met locatie

Bent u al bekend binnen Overrhyn? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met uw contactpersoon (de eerstverantwoordelijke verzorgende) of de afdeling waar uw dierbare woont. U kunt ook het algemene nummer van Overrhyn bellen:

Veelgestelde vragen

Is er een wachtlijst voor Overrhyn?

De geschatte wachttijd is tussen de 1 en 3 maanden. Dit betreft de wachtlijst voor langdurig verblijf.

Informeer bij het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz naar de meest actuele wachttijd en eventueel naar de mogelijkheden voor dagbesteding, verpleeghuiszorg thuis via Volledig Pakket Thuis of verblijf in een van onze andere locaties.

Hoe vraag ik wonen met zorg aan?

U vraagt wonen met zorg aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). De zorgadviseurs van het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz helpen u hier graag bij.

Hoe wordt wonen met zorg vergoed?

De zorg die u krijgt als u bij ons woont, wordt vergoed via de Wet langdurige zorg (Wlz). U betaalt hiervoor een eigen bijdrage via het CAK. De hoogte van uw eigen bijdrage berekent u op www.hetcak.nl. Of vraag de zorgadviseurs van het Cliënt Service Bureau (CSB) van Topaz om hulp.

Wanneer kan ik op bezoek komen?

Wij hanteren geen bezoektijden. Familie, vrienden en kennissen zijn de hele dag welkom. We verzoeken u vriendelijk om rekening te houden met ingeplande zorg-/behandelmomenten.

Kan ik gratis parkeren bij Overrhyn?

Bezoekers kunnen parkeren in de wijk rondom Overrhyn. Hier geldt betaald parkeren van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 19.30 uur. De parkeerkosten zijn € 0,20 voor het eerste en tweede uur. Vanaf het derde uur kost parkeren € 3,10 per uur. Voor 09.00 uur en na 19.30 uur kunt u gratis parkeren. Op zaterdag en zondag kunt u gratis parkeren. De parkeerautomaten staan in de Jan Pieterszoon Coenhof en bij het appartementencomplex Noorderlicht. U kunt hier met munten en pinpas betalen.

Voor meer informatie over de tarieven kunt u terecht op de website van de gemeente Leiden.

Kan ik tijdelijk verblijven in deze Topaz-locatie?

Ja, als u om medische redenen tijdelijk meer zorg nodig heeft dan u via een vorm van thuiszorg kunt krijgen, dan komt u mogelijk in aanmerking voor eerstelijns verblijf. U heeft daarvoor een verwijzing nodig van uw (huis)arts.

Kan ik als niet-bewoner ook gebruikmaken van voorzieningen?

Ook als u thuis woont, is Topaz er voor u. Onze fysiotherapeut, ergotherapeut, logopedist en andere behandelaren kunnen u zo nodig thuis behandelen.

Bovendien bent u van harte welkom bij onze Topaz-locaties. Wanneer u gebruik wilt maken van onze kapper, pedicure of ons sfeervolle restaurant, loopt u gewoon bij ons binnen. De receptioniste bij de ontvangstbalie wijst u de weg. Voor deelname aan onze ontmoetingscentra, heeft u eerst een indicatie nodig.

Heeft u vragen?

Zijn er nog bijkomende kosten als ik bij Topaz kom wonen?

Ja, bepaalde aanvullende producten en diensten vallen niet onder de Wet langdurige zorg (Wlz), zoals waskosten en telefoon/tv aansluiting. U bent uiteraard geheel vrij in uw keuze deze wel of niet af te nemen. Zodra u bij ons komt wonen, krijgt u informatie over de producten en diensten die u extra kunt afnemen en de kosten die wij daarvoor in rekening brengen.

Heeft u vragen?

Moet ik tijdens mijn verblijf bij Topaz een geldig id hebben?

Ja, in Nederland is het verplicht een geldig legitimatiebewijs te kunnen tonen. Bij de start van uw verblijf vragen we tijdens het intakegesprek naar uw identiteitsbewijs. Heeft u geen (geldig) identiteitsbewijs en kunt u niet meer zelfstandig naar de gemeente? Dan kan er een afspraak met een fotograaf en een medewerker van het gemeentehuis gemaakt worden in de Topaz-locatie.

Hoe kan ik vrijwilliger worden?

Wil je jouw talenten en vaardigheden op een andere manier inzetten voor het welzijn van bewoners en cliënten? We staan open voor je ideeën.

Hoe kan ik de cliëntenraad versterken?
Waar kan ik terecht als ik een andere vraag heb?

Het hele leven telt

Bent u cliënt bij ons, dan kijken we verder dan uw medische situatie. We weten dat u een rijk leven achter de rug heeft met vrienden, familie, werk, hobby's, passies en uiteenlopende gebeurtenissen en ervaringen. We willen u graag beter leren kennen, want alleen dan zijn we in staat de zorg en ondersteuning te bieden die bij ú past. En daarmee de glimlach op uw gezicht te toveren waar we het allemaal voor doen. Ons motto luidt dan ook: het hele leven telt.